دکتر علی ربیعی

نگاهی نو در تفکرات مدیریتی

دکتر علی ربیعی

نگاهی نو در تفکرات مدیریتی

دکتر علی ربیعی
آخرین مطالب
نویسندگان


به گزارش خبرنگار مهر، علی ربیعی وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز سه شنبه در همایش ملی تعبیر مفهوم اعتدال که در سالن همایش های مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، گفت: امیدواریم این همایش فتح بابی برای آینده ای شود که دولت تدبیر و امید ارتباط خود را با محافل علمی حفظ کند و این جریان اندیشه ای که فقط در دانشگاهها و حوزه نظری بوده در اجرا نیز گره بخورد.

وی با بیان اینکه 20 سال با روحانی همکار بوده و او را می شناسد و گفتمان اعتدالی را در او مشاهده می کنم، افزود: از ابتدای دولت کارگروه تبیین مفهوم اعتدال شروع به کار کرد و از اندیشمندان نحله های فکری مختلف را برای گفتگو گرد هم آوردیم و من مدیریت این کارگروه را برعهده داشتم.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران اعتدال را مولود اجتماعی خواند و گفت: مفهوم اعتدال از دل نگرش ارسطو و اخلاق به وجود آمد و در آموزه های اسلام نیز بر آن تاکید شده است. حال این سئوال پیش می آید که اعتدال تحت چه شرایطی به وجود آمده است.

ربیعی اولین دلیل را نقصان در برآوردن مطالبات مردم دانست و گفت: مردم در انتخابات های مختلف شرکت کردند که از مهمترین اهداف آنها بهبود وضعیت معیشت، تحقق حقوق و آزادی ها، رابطه مثبت با جهان و ارتقای جایگاه ایران و افزایش عدالت در بهره مندی ها از مواهب مادی و معنوی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در هر دوره غلبه یکی از این اهداف بوده و یا به یک هدف اولویت داده شده است، افزود: بهبود وضعیت معیشت مردم اولویت همیشگی بوده و سایر اهداف در سایه قرار گرفته اند. بعد از آن احساس شد تحقق اهداف دیگر منجر به تحقق عدالت می شود و گفتمان عدالت تحت تاثیر عوامل مختلف قرار می گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه عدالت شعار سیاسی بوده و پیش از آنکه تعریف شود بر اساس نفی گذشته بوده است، خاطر نشان کرد: منادی آن نفی نیروها و دولت های گذشته بوده و عدالت به یک سلاح سیاسی بدل شده است و رویکرد نفی گذشته بهبود آزادهای مدنی را زیر سئوال برد.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران تاکید کرد: اعتدال پاسخ به مطالبات مردم بود و از شرایط دو دهه و نیم گذشته به وجودآمده است و اعتدال خاص توسعه اقتصادی و اجتماعی است.

ربیعی گفت: تجربه جنگ سوریه و اتفاقات عراق، افغانستان و تحولات مصر و لیبی جز مردم عادی برای نخبگان شرایطی را ایجاد کرد که بحران ها را رصد کرده اند. در واقع اعتدال جامعه ایران متاثر از شرایط خارجی است.

وی تاکید کرد: اعتدال خواهی بیم از دچار شدن به شرایط این کشورها و وضعیت خطرناک گذشته بوده است. اعتدال فارغ از فلسفه خود رفع دغدغه و عدم توازن است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه اعتدال موجودی اجتماعی است و تحت شرایط اجتماعی خاصی متبلور شده است، تصریح کرد: اعتدال خواهی کوتاه آمدن از مطالبات نیست بلکه مطالبه محوری و تحول خواهی است . در تجربه دولت نهم و دهم پوپولیسم به اوج خود رسید و نشان داد نمی توان هر دو وجه توسعه اقتصادی و سیاسی را نقص کرد.

عضو انجمن جامعه شناسی ایران با اشاره به اینکه اعتدال خواهی کوتاه آمدن از مطالبات و راضی شدن به حداقل ها نیست، گفت: شاید اعتدال خواهی اندک اندک خواستن باشد اما اندک خواستن نیست. به گمان من در هر چهار مقطع سالهای 68، 76، 84 و 92 مردم به تغییر رای دادند. زمانی که به اصولگرایان رای دادند در ادراک خود رای به محافظه کاری نبوده است. وقتی به شعارهای رای فرد پیروز بنگرید محافظه کاری به چشم نمی خورد.

ربیعی افزود: مردم تا زمانی پای اعتدال می ایستند که سودمندی عملی آن را نشان دهد و به اثبات برسد. بدیهی است که مخالفان دولت و اعتدال تلاش برای بی اثر کردن اقدامات برآمده از اعتدال خواهی می کنند.

وی با بیان اینکه انتخابات 92 نشان داد تفکرات اعتدالی بر مردم اثر می گذارد و بسیج آرا محصول چنین تفکراتی است، ادامه داد: تعریف اعتدال علاوه بر یک کنش معرفتی، کنش سیاسی نیز است.

ربیعی با تاکید بر اینکه گفتگو مکانیزم تعدیل کردن اعتدال است، اظهار داشت: هر معنایی از اعتدال باید بازتاب خاص اجتماعی و بر اساس نوعی توافق اجتماعی باشد. اعتدال آرمان خواهی واقع گرایانه است. اعتدال بدون گفتگو و تقویت نظام ارتباطات امکان پذیر نیست. اعتدال جایگاهی نیست که از قبل تعریف شده باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی