دکتر علی ربیعی

نگاهی نو در تفکرات مدیریتی

دکتر علی ربیعی

نگاهی نو در تفکرات مدیریتی

دکتر علی ربیعی
آخرین مطالب
نویسندگان

این انتخابات ادامه راه انقلاب بود

چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۳۰ ب.ظ

استاد دانشگاه تهران گفت:تحلیل من از شرایط چندسال گذشته کشور این بود که این شرایط قابل دوام نیست و باید تغییری رخ دهد که دیدیم با حضور مردم و تدبیر رهبری این اتفاق به بهترین شکل خود رخ داد و به عبارتی، این انتخابات ادامه راه انقلاب بود.


علی ربیعی در گفت‌و‌گو با ایلنا در تحلیل انتخابات ریاست جمهوری و فضای پیش رو گفت: به اعتقاد من آن فضا دیگر قابل دوام نبود. البته من پیشگو نیستم اما همین که فضای اجتماعی - سیاسی را نگاه می‌کردم، می‌گفتم قابل دوام نیست و نگران آسیب دیدن اسلامیت نظام بودم.


ربیعی افزود: یکی از دغدغه‌های همیشگی من ثبات بوده است. من معتقدم جمهوریت نظام، ثبات نظام را تضمین می‌کند و جمهوریت نظام اسلامیت نظام را هم بالا می‌برد و تردیدی در این مساله ندارم.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه گفت: بدون تردید می‌گویم اگر امروز جای روحانی حداقل دو یا سه نفر دیگر از کاندید‌ها رای می‌آوردند، نماد بهبود و تغییر نمی‌شد. به هر حال تحولات اجتماعی همین گونه است. یک موج که ساکت است و ما آن را نمی‌بینیم یک باره به چنین تحولی می‌رسد. به نظر من یک روح هگلی در این انتخابات شکل گرفت.

به گفته ربیعی به هر حال این موج به طور طبیعی پشت یکی از کاندیدا‌ها می‌آمد و روحانی با حرف‌ها و برنامه‌هایش این موج را نمایندگی کرد و بخش اعظمی از موج را پشت خود آورد و البته جامعه هم به روحانی علامت مثبت داد.

ربیعی در بخش دیگری از این گفتگو به تاثیر دلایل گفتمان اعتدال پرداخت و گفت: یقینا گفتمان اعتدال تاثیر داشت. گفتمان آقای روحانی بر محور اعتدال، متاثر از نگاه ایشان از گذشته و سابقهٔ ذهنی‌ای بود که از قبل داشتند.

وی افزود: به نوعی، اعتدال یک گفتمان از دوره مجلس سوم یا دوم بود که ایشان گروهی به نام عقلا درست کرده بود که معتدلین اعضای آن بودند. آقای روحانی یک اعتقاد هم داشته و دارد که ایران را به تنهایی نمی‌توان اداره کرد. شاید بتوان گفت این اعتقادات این مجموعه گفتمانی را ساخت.

وی گفت: ۱۶ سال حضور در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و تقریبا هشت سال اخیر در مرکز تحقیقات استراتژیک، به شکل گیری گفتمان ایشان خیلی کمک کرد. خیلی‌ها فکر می‌کنند شورای عالی امنیت ملی یک جای امنیتی است، در حالیکه تصویر درستی از آن ندارند. شورای عالی امنیت ملی در زمان ما در واقع یک «کابینه سایه» بود.

ربیعی ادامه داد: رهبری و روسای جمهور وقت یک شورای امنیت قوی می‌خواستند و آقای روحانی این شورا را ایجاد کرد. در دبیرخانه این شورا معاونت‌های مختلفی از جمله فرهنگی و اقوام داشتیم که بهترین، عملیاتی‌ترین و روشنفکرانه‌ترین سیاست قومی ایران در آن مقطع در شورای عالی امنیت ملی تدوین شد.

وی افزود: در کمیته اقتصادی دبیرخانه افراد برجسته اقتصادی تردد داشتند. کمیته محیط زیست هم داشتیم که بخشی از اقدامات سالم سازی آب شرب تهران از طریق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی انجام شد و سیاست خارجی و داخلی که بخش اصلی کار آن بود.

به گفته ربیعی، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی یک «دولت سایه» بود و آقای روحانی مدیریت دولت را در یک بار آنجا در سایه انجام داده است.

وی افزود: در کنار آن، مرکز تحقیقات استرتژیک را هم داشتیم که پاتوق افراد دانشگاهی بود. به یک نوع، دیدگاه‌های امروز آقای روحانی حاصل هم نشینی شانزده ساله با بخش اعظم روشنفکری و نخبگان جامعه است. جالب هست بدانید آقای روحانی در روش تحقیق، روش دلفی را خوب می‌داند و ایرادات جدی‌ای در مورد روش‌های تحقیق می‌گرفت.

ربیعی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: روش و برنامه‌ای که آقای روحانی برای انتخاب وزرای خود در پیش گرفت اتفاق میمونی است و درآینده نیز مسیر خوبی طی خواهد شد. آقای روحانی بار‌ها گفته است که من مشاور صوری نمی‌خواهم و بنا دارد مشاوران علمی و کاربردی را پایه ریزی کند.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد یک نوع عقلانیت و رفتار عقلایی در حال شکل گیری است و در دولت آقای روحانی نخبگان جایگاه پیدا خواهند کرد و روند مناسبی را شاهد خواهیم بود. ما پیشگو نیستیم اما می‌توانیم پیش بینی کنیم و پیش بینی ما این است که با این نوع چیدمان وضعیت بهتری خواهد بود.

به گفته ربیعی، در حوزه اجرایی باید عقلانیت حاکم شود و وقتی این محقق شود و افرادی روی کار بیایند که براساس عقبه کار‌شناسی حرف می‌زنند و تصمیم می‌گیرند، حتما وضع بهتر خواهد شد.

وی در مورد چشم انداز دولت و مشکلات پیش رو گفت: جامعه آرام‌تر شده است اما من نگران این هستم که جریانی راه بیفتد که توقعات را از دولت بالا ببرد. اگر چنین اتفاقی بیفتد و توقعات بالا برود و دولت نتواند به این توقعات پاسخ دهد، برای دولت مشکل ایجاد می‌شود. در دوره‌های مختلف، کشور از افراط آسیب دیده است. در هر دوره‌ای که نهالی را کاشته‌ایم، افراطی‌گری اوج گرفته و این نهال کاشته شده از بین رفته است. وقتی که ما بر اساس افراط بخواهیم مسائل را تحلیل کنیم، تحلیل ما تحلیل درستی نخواهد بود.

به نقل ازhttp://www.tookanews.com/vdca.wnuk49noa5k14.html

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۲۳
sam

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی